Kuinka näytelmä päättyy?

14.12.2018
Hanna Suutela

Nuorisoteatteri ja nuortenteatteri on määritelty kahdeksi eri asenteeksi teatterin tekemiseen (esim. Hursti 2015). Nuortenteatteri on teatteria, jota usein tehdään ammattilaisvoimin tai aikuisten lähtökohdista nuorelle yleisölle. Nuorisoteatteri on teatteria, jota nuoret itse saavat tehdä ja esittää, harjaantumisen asteesta riippumatta. Lukioiden musikaalitoiminta on käsittääkseni nuorisoteatterin muoto.

Harjoitukset101218
Näyttelijä Petra Karjalainen vieraili musikaalin harjoituksissa antamassa esiintyjille vinkkejä.

Kansainväliset menestysmusikaalit ovat itse asiassa harvoin nuorisoteatteria. Ne ovat hankalia kouluproduktioita siinä mielessä, että niitä ei saa muunnella esiintyjäryhmän koostumuksen tai osaamisen mukaan. Teatteri-ilmaisun tai draamakasvatuksen näkökulmasta valmis formaattimusikaali on todella tiukka muoto. Ennalta päätetty malli napittaa tulkinnankin kysymyksiin oikeasta ja väärästä tekemisestä. Näyttelemisestä saattaa tulla tunnetun elokuvan jäljittelemistä itse löydetyn roolityön sijaan. Tarinan merkitykset on saatettu lyödä lukkoon jo lukuisissa lehtijutuissa. Sivuhenkilöitä ei noin vaan lisäillä tai vähennetä. Formaattimusikaali vastaa itse esittämäänsä kysymykseen vastauksella, joka on kauan sitten päätetty kaukana täältä.

Hullu prinssi on tarinaltaan aikamatka, mutta muodoltaan uninäytelmä. Aikamatka tuottaa aina törmäyksiä eri ajattelutapojen välillä, uninäytelmä taas tekee näkyväksi kuvitellun ja toden rajan tavalla, joka on kaikille tuttu. Hullun prinssin rakenteissa on pyritty ennakoimaan sitä, millä teatteri-ilmaisun perusharjoitteilla kokematonkin ryhmä onnistuisi luomaan eläviä kohtauksia. Henkilöhahmot on valittu draamakasvatuksellista roolin etsiskelyä varten niin, että useimpien nimillä löytyy linkkejä historiaan, kirjallisuuteen tai legendoihin – oma mielikuva hahmosta on kuitenkin luotava siitä, mitä tarinassa tapahtuu.

pukutreeni3
Kuvat: Samu Toivonen

Hullu prinssi on omista käsikirjoituksistani ensimmäinen, jonka loppukohtausta en tiedä. Ryhmä yhdessä päättää, mitä tapahtuu viimeisessä kohtauksessa ennen loppulaulua. Jotain voin toki arvailla. Musikaalinen ryhmä oivaltaa usein näytelmän rytmin ja vaistoaa, paljonko loppukuvalle on aikaa. Lukuharjoituksissa on myös lennellyt ohitseni useita loistavia ehdotuksia. Ne ovat ilahduttaneet minua kahdesta syystä. Ensinnäkin, niistä on kuulunut se, että tarinaa on mietitty ja työryhmä on asettunut sen henkilöhahmojen puolelle. Toiseksi, keskusteluun on osallistunut koko tiimi, sillä kokonaisen kohtauksen suunnittelu vaatii lavastuksen, puvustuksen, musiikin ja kaiken tekniikan huomioimista tasapainoisesti.

Ohjaaja on Hullun prinssin viimeisen kohtauksen esitysdramaturgi. Hän päättää, mitä ehdotuksista valitaan ja toteutetaan, mutta suunnasta päättää koko työryhmä yhdessä. Siksi käsikirjoittaja ei tiedä, kuinka tarina päättyy. Seuraava Hullun prinssin tulkinta keksii oman loppukuvansa ja silloin esitys saattaa kertoa jostakin aivan muusta.

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s